NIEUWBOUW                                                                                                           the hunt never ends          
     
     
   
    HOME
     
05.09.13 Nieuwe sleepboot voor de V.LB.  
 

Na een geslaagde proefvaart en trekproef is de VLB 3 overgedragen aan de Vlissingse Bootliedenwacht BV (VLB) te Vlissingen. Het casco van de VLB 3 is gebouwd op de werf van J. Schlieker te Sliedrecht en afgebouwd door Vink diesel BV die samen met de technische afdeling van de VLB het ontwerp verzorgden.

De 14,50m lange sleper heeft 2 6-cylinder MAN motoren (type D2866LXE40) welke 2 in straalbuizen geplaatste schroeven aandrijven. Het vermogen van 2x 379pk (279kw) zorgt voor een trekkracht van ruim 10 ton en een snelheid van max 10 knopen. Daarnaast is er een Kalkman boegschroef geplaatst.

Het ruime stuurhuis biedt goed zicht rondom en is voorzien van alle moderne navigatieapparatuur voor een veilige vaart in de havens en op de Westerschelde. Het in 1971 opgerichte bedrijf beschikt nu over een vloot van 10 schepen, te weten de VLB-1 (vervoer van stores), de sleepboten VLB 2, VLB 3, VLB 7, VLB 8 en VLB 10, de tender VLB 6 en een drietal pontons. Daarnaast beschikt het bedrijf over een waterwagen en een aantal winchwagens welke gebruikt worden bij het meren en ontmeren van zeeschepen en (offshore)pontons. Tevens levert het bedrijf towmasters en bemanningen voor proefvaarten en in-/uitgaande sleeptransporten.

In 2008 is het bedrijf ISO 9001 gecertificeerd en tevens een erkend leerbedrijf “Transport en Logistiek”.


foto©W.Kosten   Maritimephoto.com


foto©W.Kosten     Maritimephoto.com
 
     
     
21.06.13 De MERMAID LEEUWIN gezien op de ASL werf in Singapore. Op 26.06.13 wordt ze te water gelaten.  
     
 
foto©J.van Nieuwenhuyzen


foto©J. van Nieuwenhuyzen


foto©J.van Nieuwenhuyzen


foto©J.van Nieuwenhuyzen
 
     
25.05.13 De RAHDWA 23 in het dok te Singapore bij de ASL werf.  
     
 
foto©J. van Nieuwenhuyzen


foto©J. van Nieuwenhuyzen
 
     
18.04.13 De ESVAGT CELESTE bezig met seatrials in Singapore. Ze is gebouwd op de ASL scheepswerf Singapore.  
     
 
foto©J. van Nieuwenhuyzen


foto©J. van Nieuwenhuyzen

De KESTREL een Damen ASD 2411 bij de Damen werf in Shanghai. Ze is later bestemd voor de Mina Saqr Port authority's.

    
foto©A. Kuijt    AKmaritimeservice.nl


foto
©A.Kuijt
 
     
13.03.13  De ORYX (Chouest) en de SABLE gezien op de Remontowa werf te Gdansk.  
     
 
foto©J.van Nieuwenhuyzen


foto©J.van Nieuwenhuyzen
 
     
13.02.13 De RT INSPIRATION en de RT ROTATION gezien aan de afbouwkade van de ASL Shipyard in Singapore.
Beide schepen zijn bestemd voor Kotug´s joint-venture met Teekay in Australie.
 
     
 
foto©D.Gennings


foto©D.Gennings


foto©D.Gennings
 
     
  Op vrijdag 25 januari is de sleepboot BOMMEL van familiebedrijf Herman Sr BV uit Zwijndrecht gedoopt door Mevrouw Evy Gommans (partner van Erwin van Dodewaard). Ze verrichtte om 16:00 uur bij Damen Hardinxveld Shipyards de handeling. De BOMMEL is de eerste van een nieuw type: nl een Damen Shoalbuster 2509. Lengte: 24,99 x 9,00 x 3.19 meter. Haar voorstuwing wordt geleverd door twee Caterpillar hoofdmotoren. Trekkracht van 25 ton en een snelheid van 11 knopen. Over ongeveer twee weken zal het schip aan de vloot van Herman Sr worden toegevoegd. De gehele vloot bestaat uit BALOE, YOGI en de onlangs aangekochte BRUTUS en de TARKA.  
     
 
foto©M.Kodde      MAASMONDPHOTO.nl


foto©M.Kodde


foto©M.Kodde


foto©M.kodde


foto©M.Kodde


foto©M.Kodde


foto©M.Kodde


foto©M.Kodde
 
07.01.13

Smit Seraya launched

 
 

The second in a series of two Anchor Handling Tugs for Smit Singapore has been launched on November 23,2012.                                                         The Smit Serayawith her sister Smit Sentosa, launched in October, are under construction by Wuzhou Lingsian Yard – China.                                     The delivery of the AHT’s are planned end January Smit Sentosa and end March Smit Seraya.

The anchor handling tugs are owners request modified Conan Wu designed tugs. They have a length o.a. of 51.80 mtrs a beam mld of 15.00 mtrs and a depth of 6.50 mtrs. The two Wartsila 8L26 main engines developed a total output of 5,440 kW (7,500 bhp). It is expected that during the trails the vessels achieved a bollard pull of 95 tons.

They have a dwt of 700 tons and are classed American Bureau of Shipping + A1 (E) Offshore support Vessel + AMS (E) Offshore FI-FI ONE, UWILD, (Anchor Handling & Towing Service)

Bron& Foto: J.Bruinsma / Tugs Towing & Offshore Newsletter / towingline.com
 
     
01.01.13    
  Gezien de Bommel op donderdag 27 december bij Damen Shipyard te Hardinxveld Giessendam


foto© E.Knip

De Bommel is op 7 augustus achter de sleepboot Ikar als casco Yn 1667 in
de Rotterdamse haven gearriveerd. En op 9 augustus vanuit Dordrecht in Hardinxveld Giessendam
gearriveerd.

Op woensdag 19 december is ze voor de tweede keer tewater gelaten.
Na oplevering wordt de Bommel toegevoegd aan de vloot van Herman Senior te Zwijndrecht

De andere schepen van Sleepdienst Herman Sr zijn:
Baloe, Yogi en de onlangs aangekochte Brutus (ex DMS Siskin) en de Tarka (ex DMS Albatross)