BINNENLAND NIEUWS                                                                                                       the hunt never ends

     
     
     
          
    HOME
  Deze pagina wordt mede mogelijk gemaakt door: nieuwsbrief L. Kramer  
     
23.10.13 Offshore-bedrijf Rederij Groen geeft Damen opdracht voor twee Seismic Research Support Vessels  
 

Rederij Groen heeft opnieuw twee seismische hulpvaartuigen besteld bij Maaskant Shipyards Stellendam, terwijl eerder dit jaar al de Aquarius-G en Astra-G zijn opgeleverd. De twee nieuwe Seismic Research Support Vessels (SRSV's) staan gepland voor het derde kwartaal van 2014. Groen heeft bovendien een optie genomen op een derde, identiek schip, dat in 2015 opgeleverd zou moeten worden.

 

De nieuwe SRSV's krijgen een afmeting van 35 x 8,70 m. De schepen worden voorzien van twee roerpropellers, elk aangedreven door een 500 kW elektrische motor. De stroom wordt geleverd door drie Caterpillar-generatorsets. Rederij Groen wil de schepen wereldwijd inzetten voor seismisch onderzoek.

bron press release DAMEN

 

Net als de eerder opgeleverde SRSV's zullen de nieuwe boten vaak samen met andere schepen opereren, en helpen bij de overslag van goederen en installaties van het ene schip naar het andere. Aangezien seismisch onderzoek gebeurt bij lage snelheden, zijn stabiliteit en wendbaarheid uiterst belangrijk. "En dat is nu precies kenmerkend voor het nieuwe ontwerp", aldus de heer Groen.

 

Lange relatie

De nieuwbouw- en reparatiewerf van Damen in Stellendam heeft reeds een lange relatie met Rederij Groen. De werf voert het onderhoud en de reparaties uit voor de gehele vloot van ruim 20 offshore-schepen van Groen. Ook alle andere seismische onderzoeksschepen van de rederij zijn hier gebouwd.

 
     
28.08.13 Vrijdag 30 augustus a.s. komt de voormalige sleepboot Clyde voor het eerst na 35 jaar weer terug naar haar oude thuishaven Maassluis voor een  
   bezoek aan haar zusterschip Elbe.
De Clyde werd eind jaren negentig verbouwd tot het luxe jacht Seawolf en zwerft sindsdien de aarde rond met haar vermogende eigenaren.

foto©W.Koper

Na jarenlang aandringen op een bezoek aan Nederland van onze zijde, kwam het nu mooi uit dat het schip onderweg moest vanuit de Baltic naar Vigo voor een dokbeurt.

Tussen 12 -13 uur vrijdag a.s. zal de Seawolf in Maassluis arriveren. Eerst langszij van de Elbe, voor de foto's, daarna ervoor. De verwachting is dat het schip het weekend over blijft liggen. 

We zullen proberen de Seawolf met de Elbe tegemoet te varen. Eén en ander afhankelijk van de toestemming van de autoriteiten.

Eventuele andere vaartuigen worden van harte uitgenodigd om de feestelijke thuiskomst mee te vieren.
 
     
27.06.13 Duwboten leveren huzarenstukje  
 

Met een straffe wind werd zaterdag 22 juni een heliplatform met daaronder een negen verdiepingen tellende controle eenheid op een ponton van Gorinchem naar Schiedam vervoerd. De kapiteins van de duwboten Aries en Matricara wisten het tientallen meter overstekende platform zonder schade door de vele bruggen te loodsen. 

De beide duwboten hadden het hele transport goed onder controle en door een soepele communicatie onderling verliep het transport opmerkelijk snel. De ingewikkelde operatie was door Rijkswaterstaat maandenlang voorbereid, onder leiding van de ervaren transportbegeleider Norbert van Lopik

 Verkeersbrug Gorinchem, passage rond 12 uur op 22 juni 2013.         Foto Robert Zwiers 

Twee patrouillevaartuigen van Rijkswaterstaat hielden het overige scheepvaartverkeer in de gaten dat vrijwel zonder enige hinder kon passeren. 

Vooral de passages van de verkeersbrug in Gorinchem, de spoorbrug aan de Baanhoek en de verkeersbrug Papendrecht vroegen door de sterke stroming om extra voorzichtigheid. Voor enkele bruggen moest het transport worden gekeerd vanwege de overstekende basculebruggen. De Dordtse bruggen gaven een extra complicatie omdat de verkeersbrug aan twee zijden een basculebrug heeft. 

In Schiedam wordt het transport zeeklaar gemaakt en naar Zuid-Korea gesleept, waarna het samengevoegd wordt met andere modules en geplaatst wordt op een platform voor de Noorse kust.          Bron: Schuttevaer nieuwsbrief L.Kramer

 
     
     
25.05.13 Kooiman completes Duke II for use in Russia  
  Duke II, a rugged and powerful twin screw anchorhandling tug has recently been completed by Shipyard Gebr Kooiman in the Netherlands at Zwijndrecht.

Ordered in April 2012 by the Russian company Probus Mare Marine Ltd, this was an important contract for the Kooiman Group.
The tug has been built to conform to ‘Ice class 1A Super’ class rules to enable it to operate in the area of Nova Zembla, an archipeligo north of
Russia in the Arctic Sea. Due to the large quantities of ice the location is navigable for just a few months per year. It is therefore of the upmost importance that the vessel works faultlessly during that short period.

The design is very similar to several similar twin screw tugs built by Kooiman for Dutch operators engaged in a wide range of offshore and seagoing duties. This extremely rugged vessel complies with the Russian Maritime Register requirements 1+Hul – MACH-TUG Unrestricted Navigation , AUT-UMS Ice Class 1A Super. Measuring 34.30m in length overall, with a breadth moulded of 11.00m and depth at forecastle of 6.45m, the vessel has a mean draft of 4.05m.

A double chine hull form incorporates a high forecastle and a substantial single push knee, both well protected with rubber fendering. The propulsion nozzles are located in shallow tunnels and each is equipped with twin, widely spaced, rudders. An open stern embodies a wide stern roller.
The superstructure follows the familiar Kooiman configuration and is positioned close to the bow.

Construction of the hull was sub-contracted to Barkmet in Usti nad Labem in the Czech Republic and transported to Zwijndrecht to be fitted out.
The superstructure was built in the Kooiman shipyard.

foto© F.van Rijsbergen


Duke II is powered by two Mitsubishi S12U-MPTK main engines generating a total of 6,080 bhp to drive fixed pitch, five blade propellers via
ZF Masson gearboxes. As previously mentioned, four rudders are fitted and manouevrability is enhanced further with the addition of a transverse
bow thruster. On trials the tug achieved a maximum bollard pull of 80.5 tonnes.

The auxiliary machinery is also powered by Mitsubishi diesels. Two 120kVA auxiliary generators are driven by Mitsubishi 6D16T engines and an additional Mitsubishi S6R-MPTK diesel rated at 605 kW powers the deck machinery hydraulic pumps.

A double drum Kraaiveld towing winch is installed in a sheltered area between the funnels. One drum can accommodate 1,000m of 58mm diameter steel wire rope and the other 700m of the same rope. The towlines are deployed
through ‘H’ style bits and a single set of hydraulically operated tow pins and line handling gear are installed forward of the stern roller. A small tugger winch is located on either side of the work deck.

The spacious after deck is protected by a timber cladding and fastenings are provided to secure deck cargo or ISO containers.
A powerful Heila HLRM 230-4SLK knuckle-boom crane is installed on the starboard side aft of the winch. The crane has a safe working load of 9,800kg at a radius of 16.5m.

Duke II is now in service, registered under the Cypriot flag and managed by JSC Mezhregiontruboprovodstroy of Moscow.
(bron: nieuwsbrief L. Kramer)
 
     
23.04.13 Multraship confirms orders for two new Damen ASD 2810 tugs
     
  Leading towage and salvage specialist Multraship has continued its fleet renewal programme with confirmation that it has bought two new Damen ASD 2810-type tugs with state-of-the-art FiFi 1 firefighting capabilities.
The tugs, to be named Multratug 26 and Multratug 27, are building in Romania for delivery in June/July 2013.LEADING towage and salvage specialist Multraship has continued its fleet renewal programme with confirmation that it has bought two new Damen ASD 2810-type tugs with state-of-the-art FiFi 1 firefighting capabilities.

The tugs, to be named Multratug 26 and Multratug 27, are building in Romania for delivery in June/July 2013. Contracts for the two tugs were signed during the course of Multraship’s annual client gathering in Terneuzen on April 18, where Multraship managing director Leendert Muller said, “We are delighted to have concluded deals for these vessels, built to a proven design by a yard with extensive experience and expertise in this sector."
“The new tugs will be mostly engaged in harbour towage activities in the Zeeland Seaports and Antwerp areas. In addition to their primary duties, they will also be on standby, ready to respond in the event of fire- or explosion-related emergencies in the western and central part of the River Scheldt, as part of a February 2013 commitment entered into with the Zeeland Safety Region to keep two FiFi 1 tugs on standby.



“These new tugs provide confirmation of Multraship’s commitment to investing for both the present and the future. In the towage and salvage sector, if you don’t invest, you risk getting left behind. It is also important to demonstrate to all sectors of the maritime industry that you are prepared to invest money, time and resources in everything from research & development to fleet renewal in order to provide a valuable towage, emergency response and salvage capability,” said Muller, who currently serves as vice-president of the International Salvage Union.

The tugs will have a minimum bollard pull of 62.5 tons and a maximum speed of 13.5 knots. They are being built at Damen Shipyards in Galati, Romania, in which country Multraship has a representative office and provides towage and salvage services as part of its strategic coverage of the Black Sea area.
(Bron: Multraship / Foto: Artist impression Damen)
 
     
27.03.13 Additional tugs for expanding and jubilee celebrating KOTUG:  
     
  KOTUG: 25 years of operational excellence in towage  
  Over the past 25 years international maritime service provider KOTUG has been transformed from a European to a global player in the maritime industry. KOTUG’s family history goes back more than a century. In 2013 KOTUG is celebrating its 25 years jubilee.  
  From European to global player  
  As a fast growing towage company KOTUG is expanding its innovative services to ports and terminals in Europe, West-Africa and Australia.
With a young and powerful fleet of 40 tugs, KOTUG operates in a variety of markets, including towage services in ports and at sea as well to the salvage, offshore and dredging industry.
KOTUG’s strategic objectives include expanding its global presence through strategic partnerships, acquisitions and organic growth.
 
 

KOTUG has started towage operations in Germany’s new deep sea port Wilhemshaven (September 2012) and will be serving its clients at the oil and gas terminals in Londen on the River Thames, UK (as from July 2013).

Next to Europe, KOTUG started in Cameroon, West Africa (January 2013) and Australia (July 2012). Australia is a key growth market for KOTUG. To strengthen its position, KOTUG has formed the joint venture KT Maritime Service Australia Pty Ltd. with Teekay Shipping Australia. KT Maritime has been established to provide marine towage solutions to the Australian energy and nature resources industry.

Currently 4 powerful 80+ bollard pull Rotor®tugs are operating in Port Hedland on behalf of BHPBIO Minerals. Two more 80+ bollard pull Rotor®tugs RT Sensation and RT Inspiration will join in Port Hedland during the coming months.

 
  Additional young and powerful fleet  
 

As part of the global strategy, KOTUG continues to invest in modern and powerful tugs to provide high quality services with well trained, dedicated and certified crew. KOTUG operates one of the youngest and most powerful fleets in the world. The average age of KOTUG fleet is 6 years.

KOTUG is proud to announce the introduction of the following modern and powerful tugs that will support its global growth:

April 2013, SD Salvor SD Salvor is a Rampart, 3200 Robert Allan design Sterndrive deep sea tug with a bollard pull of 67 tons. SD Salvor will join the fleet to strengthen KOTUG’s seagoing and offshore activities.
April 2013, SD Sparta SD Sparta is a new build Rampart 3200 Robert Allan design Sterndrive harbour tug with a bollard pull of 66 tons, built by       Medmarine Shipyards Turkey.
June 2013, SD Dolphin
SD Dolphin is a new build Damen 3212 Sterndrive harbour tug with a bollard pull of 80 tons. KOTUG needed an additional powerful harbour tug quickly and Damen could deliver her from stock”.

Mid 2014, four new designed Rotor®tugs “ART 80-32” will be built: The revolutionary new ART 80-32 Rotor®tugs are designed by KST B.V. and Robert Allan Ltd. The Rotor®tugs are 32 meters long and have a bollard pull of minimum 80 tons over the stern and bow

 
 

The order for these four new ART 80-32 Rotortugs has been placed at two shipyards, Damen Shipyards and Cheoy Lee Shipyards. Two new build hybrid Rotor®tugs will be constructed by Damen Shipyards in Europe. It is the first time that Damen Shipyards constructs a Robert Allan design hybrid Rotor®tug. These Rotor®tugs will be equipped with Aspin Kemp & Associates’ (AKA) XeroPoint Hybrid Propulsion System, similar as the first E-KOTUG, RT Adriaan.

The other two new build Rotor®tugs will be built at the well known Cheoy Lee Shipyards Hong Kong. It is the first time that Cheoy Lee Shipyards constructs a Robert Allan design Rotor®tug. All four vessels will be delivered in 2014. KOTUG will charter this newly designed harbour tugs from Elisabeth Ltd.    (foto's bron KOTUG)

 
 

 

 
15.03.13 Nieuwe Kustwacht sleepboot operationeel. 13 maart 2013.  
  Sedert donderdag 12 maart ligt het nieuwe Emergency Towing Vessel (ETV) ‘Ievoli Amaranth’standby in de haven van Den Helder. Het schip volgt hiermee de ‘Ievoli Black’ op. Dat schip is inmiddels aan de eigenaar terug geleverd. De ‘Ievoli Amaranth’ is beter geschikt om onder zware omstandigheden op te treden op de Noordzee.

  

De thuisbasis is Den Helder en vandaar uit is het schip 365 dagen per jaar, 24 uur per dag op 15 minuten afroep beschikbaarZijn hoofdtaak is het voorkomen van calamiteiten en daartoe zal het schip bij windkracht 5Bf of meer altijd buitengaats zijn en zich ophouden nabij de scheepvaartroutes boven de Waddeneilanden.Daarnaast wordt het schip ingezet voor de opsporing en redding van drenkelingen, brandbestrijding, visserij inspectie, scheepvaart verkeersbegeleiding en zeeverkeersonderzoek.

Gegevens van het schip:Naam: Ievoli Amaranth, Vlag: Nederlandse, Lengte: 66 meter, Tonnage: 1450 ton, Trekkracht: 120 ton.
(
Bron: Persbericht: Nederlandse Kustwacht) nieuwsbrief L.Kramer)
 
     
05.03.13 Rijksrederij neemt noodsleepvaartuig Ievoli Amaranth in gebruik.  
  Op vrijdag 8 maart neemt de Rijksrederij het nieuwe Emergency Towing Vessel (ETV) Ievoli Amaranth van de aannemer Svitzer in gebruik. Dit schip wordt vervolgens beschikbaar gesteld aan de Kustwacht.



Zij gaan met het schip noodsleephulp verlenen op de Noordzee.
 De Rijksrederij heeft tot januari 2014 een contract met de aannemer Svitzer voor een noodsleepvaartuig. Binnen dit contract is tot nu toe gebruik gemaakt van de Ievoli Black.

Op initiatief van Svitzer wordt dit schip voor de resterende contractperiode vervangen door de Ievoli Amaranth.
Kenmerken De onder Nederlandse vlag varende Ievoli Amaranth heeft een lengte van 65.72 meter en een breedte van 15.50 meter. De Gross Tonnage is ongeveer 2721 GT. Het schip is uitgerust met twee sleepdraden van 1500 meter lengte en heeft een trekkracht van ongeveer 130 ton . Strategische positie
De Ievoli Amaranth wordt, net als zijn voorganger, gestationeerd in Den Helder. Dit is een strategische positie ten opzichte van de Waddenzee en de Noordzee.

foto©S.Wolf

Het schip is inzetbaar in het gehele Nederlandse deel van de Noordzee en is vanaf windkracht 5Bf op zee om, waar nodig, noodsleephulp te verlenen. De inzet wordt gecoördineerd vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder.
Europese aanbesteding,Het huidige contract voor noodsleephulp loopt tot januari 2014. De Rijksrederij is inmiddels gestart met de voorbereidingen van de Europese aanbesteding Noodsleephulp. Hiermee voorziet de Rijksrederij ook na januari 2014 in een Emergency Towing Vessel, waarmee de Kustwacht het gehele jaar 24 uur per dag noodsleephulp en maritieme assistentie kan verlenen.
 
     
16.02.13 Type EuroTug 2300   
  Van Wijngaarden Marine Servicecuit Sliedrecht neemt 22 maart de door Neptune Shipyards uit Aalst gebouwde multifunctionele sleepboot AMERSTROOM (23,68 x 8,75 meter) in de vaart, een sleper van het type EuroTug 2300.

Twee Caterpillars C18 van 970 pk drijven twee schroeven met een diameter van 1500 mm aan in Kort Straalbuizen.. Dat levert een paaltrek op van circa 16,5 ton. De boegschroef heeft een vermogen van 125 pk. Ook de hulpmotoren zijn van Caterpillar, waaronder een 235 pk C9 voor de aandrijving van de hydrauliek-set om kraan en lieren aan te drijven.

De sleepboot is uitgerust met een hydraulische kraan van Heila met een hefvermogen van 65 ton op een meter en een 35-tons sleep- en ankerbehandelingslier van Kraaijenveld met twee trommels. Daarnaast beschikt de sleper over een 8-tons Tugger winch, towingpins met een kettingstopper, een sleephaak en ring van SWL 20 ton, een hekrol met een lengte 3,60 meter en een SWL van 60 ton. Het dek heeft een werkoppervlakte van 60 vierkante meter. Er is ruimte voor een 20-voets container of voor twee 10-voets containers.

De uitrusting bestaat verder uit een moonpool (750 x 600 mm) voor surveyapparatuur, een A-frame met ploeg en een transportpomp om drinkwater en brandstof af te geven aan andere schepen. De Amerstroom wordt onder klasse gebracht door Bureau Veritas en is wereldwijd inzetbaar.                      
De navigatie-uitrusting is geschikt voor vaargebied A3.        Bron: Schuttevaer

 
03.02.13 De IEVOLI BLACK wordt komend jaar vervangen.  
 

De Ievoli Black die de uitgebrande Waker verving wordt op zijn beurt al vroeg vervangen door de Ievoli Amaranth.  De Amaranth die speciaal ontworpen is voor de kustwacht wordt op het moment ingericht en afgebouwd.

De Nederlandse Kustwacht is een zelfstandige civiele organisatie met eigen taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De Kustwacht voert taken uit op de Noordzee voor zes ministeries, t.w. Infrastructuur en Milieu, Defensie, Veiligheid en Justitie, Financiën, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. 

Voor de uitvoering van deze taken worden varende en vliegende eenheden ter beschikking gesteld door de Rijksrederij van Rijkswaterstaat Noordzee en een aantal participerende diensten    Bron: semafoor.eu via .koopvaardij.blogspot.nl   

  
Foto: Selah Shipyard
 
     
15.01.13 Sleepboot ' FIGHTER' nu openluchtpodium.   
 

Bij operagezelschap Intorno in Schiedam hebben ze geen seconde spijt van hun besluit uit 2008. Destijds werd zeesleper The Fighter van de BelgischeUnie van Redding- en Sleepdiensten gered van de slopershamer.          

In de Schiehaven te Rotterdam werd de toen dertig jaar ontmantelde sleepboot door leerlingen van het Albeda College uit Rotterdam opgeknapt tot  openluchtpodium. Nu ligt roestbak The Fighter in rustiger vaarwater. Als stoerste rivierpodium van Rotterdam, zoals Intorno graag rondbazuint.

                                                                                        foto©tughunter.nl

In zijn Rotterdamse jaren is de Fighter er aan de buitenkant niet mooier op geworden. Maar anders dan menig jaargenoot speelt het in 1977 in Rupelmonde gebouwde schip nog steeds een rol op de woelige baren.   bron: BN de Stem 

 
 
   
  11.11.12 Damen Delivers Two Azimuth Tractor Drive Tugs 2412 to Kotug

Kotug International will shortly be putting two new Damen Azimuth Tractor Drive Tugs 2412 into operation into the German Port of Hamburg.
These tugs were ordered by Elisabeth Ltd in Malta and are being chartered by the Kotug Group.
Kotug is a fast growing towage company expanding its innovative services to ports and terminals in Europe
(Rotterdam, Hamburg, Bremerhaven), West-Africa and Australia. Recently Kotug started towage activities in the new German deep sea port Wilhelmshaven.
Due to this growth in the German Ports and the increased size of their client’s vessels, KOTUG needed these additional tugs on short notice.

foto© Damen
foto©Damen

Damen’s short delivery time and quality were the key factors to choose for these strong and compact Azimuth Tractor tugs ‘ZP Bulldog’ and ‘ZP Boxer’.
Damen Services arranged the transport from Vietnam to Rotterdam (The Netherlands), where they handed over the tugs in November in a turnkey operation.
After their arrival the tugs have been painted in the Kotug colours, equipped and prepared to commence their towage activities in the port of Hamburg, around
November 12th. The tugs have a length of 24 m, a width of 12 m, 5600 BHP and a bollard pull of 70 tons.   (Bron & Foto: Damen)


11.11.12 Multraship Expands Its Fleet with New Damen Multi-Cat

Multraship continues to invest in its diverse fleet of towage and salvage vessels to help provide the highest levels of responsive service to the international
shipping industry. The company has taken delivery of Multrasalvor 3, a new Multi-Cat 2409 from Damen. It is a bigger and better version of our old Multrasalvor,
 which has now been sold.

foto©Multraship
foto©Multraship

Multrasalvor 3 has currently assumed Multrasalvor’s role as a workboat in the London Gateway project on the Thames.
(Bron & Foto: Multraship)                                                                                                                        

                                  

  31.10.12  Damen introduceert eerste hybride sleepboot.

Damen Shipyards heeft haar allereerste hybride sleepboot geïntroduceerd: de ASD Tug 2810 Hybrid. Met gepaste trots mogen we aankondigen dat Iskes Towage & Salvage de klant is die het schip in de vaart zal nemen. De ondertekeningsceremonie vond 23 oktober plaats bij Offshore Energy in Amsterdam. Als baanbrekende Nederlandse scheepsbouwer is Damen waarschijnlijk de enige werf in de hele wereld die hybride sleepboten op voorraad gaat bouwen. De tweede hybride sleepboot zal naar verwachting eind 2013 gereed zijn.

Afhankelijk van hoe en waar de ASD 2810 Hybrid wordt ingezet, verbruikt de hybride sleepboot (met een combinatie van ‘diesel-direct’ en diesel-elektrische voortstuwing) gemiddeld 10% tot 30% minder brandstof en is de gemiddelde lokale emissie 20% tot 60% lager dan bij conventionele sleepboten. Het schip heeft een boldertrekkracht van 60 ton. 

Iskes is opgericht in 1928 en is gevestigd in IJmuiden. Sinds november 2011 heeft Iskes een conventionele Damen ASD Tug 2810 in de vaart. Jim Iskes, eigenaar en managing director van Iskes, zegt hierover: "Onze ervaringen met de huidige Damen ASD Tug 2810 zijn prima; het schip is zeer geschikt voor Amsterdam. Niet alleen wij, maar ook de bemanningsleden zijn zeer te spreken over de prestaties van het schip. Het was dan ook een logische stap om voor de hybride versie ook voor Damen te kiezen." 

“Damen staat open voor onze input en erkent dat wij weten waar we het over hebben. Wij vragen nogal eens dingen die niet standaard zijn, maar Damen heeft deze eigenschappen altijd samen met ons weten in te bouwen."  

“Duurzaam moet ook commercieel aantrekkelijk zijn”

Erik van Schaik, design & proposal engineer van Damen Tugs, zegt: "In het verleden waren veel duurzame oplossingen gewoon te duur voor de sleepbootmarkt. Dus dit keer wilden we echt een sleepboot ontwerpen met minder brandstofverbruik en emissies, maar die ook qua prijs aantrekkelijk in de markt lag. We wilden duurzaamheid ook commercieel aantrekkelijk maken." 

Damen en Iskes hebben samen met andere partners uit de sector jarenlang gewerkt aan milieuvriendelijke oplossingen. Joint managing director Ronald Vergouwen zegt hierover: "Havenautoriteiten en veel van onze klanten zijn op zoek naar manieren om hun bedrijfsactiviteiten duurzamer te maken. Het terugdringen van emissies is bijzonder belangrijk, vooral in havens die in of vlakbij steden liggen, zoals de haven van Amsterdam. Bovendien zullen er in de toekomst waarschijnlijk meer regels en voorschriften komen voor emissies in havens. De haven en de stad Amsterdam zijn bijzonder verheugd met de introductie van de Hybrid. Het is een fantastisch gevoel om zo betrokken te zijn bij dit groene initiatief.” 

Bovendien, vult hij aan, wordt brandstof niet bepaald goedkoper, dus een bijkomend voordeel is nog eens dat er aanzienlijk op brandstofkosten wordt bespaard. "De Hybrid vraagt een iets hogere investering, maar ook weer niet buitenproportioneel. Er is een extra investering van ongeveer 10% nodig in vergelijking met de gewone ASD Tug 2810”, aldus Van Schaik. 

Uitgebreide R&D

Iskes heeft samen met Offshore Ship Designers aan deze duurzame oplossing gewerkt door onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een waterstofaangedreven hybride sleepboot. Eerder dit jaar is het driejarige E3-project afgerond, waarbij Damen en haar partners onderzoek deden naar het bedrijfsvoeringsprofiel van een conventionele ASD Tug 2810 in de haven van Rotterdam. De partners wilden gegevens verzamelen over hoe een sleepboot in een haven opereert en kijken wat de mogelijkheden waren op het gebied van emissies en brandstofbesparing.  

Tijdens het onderzoek ontdekte het E3-team dat het gemiddelde belastingsprofiel liet zien dat sleepboten over het algemeen niet efficiënt opereren. Soms is er gedurende 80% van de dag sprake van varen zonder sleep of in positie blijven, waardoor de sleepboten dan niet alleen minder milieuvriendelijk zijn maar de operationele kosten ook nog eens hoog zijn. 

Het diesel-elektrische voortstuwingssysteem van de ASD Tug 2810 Hybrid levert genoeg vermogen om te voorkomen dat de hoofdmotoren van het directe dieselvoortstuwingssysteem regelmatig stationair of bij lage belasting draaien. 

In het kader van het E3-project heeft de onderzoeksafdeling van Damen een computersimulatiemodel ontworpen om de diverse voortstuwingsystemen te analyseren. Aan de hand van dit simulatiemodel kan Damen berekenen welke besparingen in ieder concreet geval mogelijk zijn met de Hybrid op basis van het bedrijfsprofiel en de bedrijfsuren van de sleepboot. 

Op basis van de bevindingen en na onderzoek naar verschillende accu-types, LNG-, waterstofgas en gecomprimeerde aardgasoplossingen, kwam men bij de Hybrid uit. NOx, HC, CO, SOx, CO2 en emissie van deeltjes nemen substantieel af, evenals het brandstofverbruik.  

Accu-optie

Damen biedt als extra optie ook een accusysteem, waarbij het mogelijk is om alle motoren tijdens het positie houden, manoeuvreren en varen zonder sleep uit te schakelen, waardoor het schip nog milieuvriendelijker wordt. Het meest waarschijnlijk zijn accusystemen van 100 kWh per accu; hiermee kan het schip met 5 knopen varen. 

De Iskes Hybrid zal ook accu's bevatten. De heer Iskes benadrukt dat het bedrijf graag een combinatie van een diesel-elektrische voortstuwing en accu's wilde. "Met een accu van 100 kWh kan het schip acht uur lang langs de kade liggen en één uur lang varen. Dit betekent een brandstofbesparing van 10 à 15%. 

"Accu's zijn daarnaast een voordeel voor de bemanning omdat de accu's de energie leveren wanneer zij slapen, zodat er dan geen sprake van lawaai of emissie is." 

Zonnepanelen

Op het dekhuis van de standaardversie van Damen zijn zonnepanelen gemonteerd. Deze worden gebruikt om de 24V accu's voor het starten van de motor op te laden en als noodstroomvoorziening voor navigatieverlichting en radioapparatuur. Andere groene elementen op het schip zijn de LED-verlichting en een speciale coating die het schip milieuvriendelijker maakt en het voor minimaal vijf jaar schoon houdt. 

De Iskes ASD Tug 2810 Hybrid heeft ook een aantal innovatieve eigenschappen voor ‘anchor handling’ ten behoeve van andere schepen, waaronder dubbele trommellieren (op voor- en achterschip), houten dekken en een open achtersteven met towing pins en kettingstoppers.